Carita
pondok (TINA WIKIMEDIA)
atawa
mindeng disingget minangka carpon nyaéta hiji wangun prosa naratif fiktif. Carpon téh mangrupa tarjamahan
tina Basa Inggris nyaéta short story atawa nu basa Indonesiana cerita
pendek. Wangun carita pondok nu aya dina sastra mah datangna ti Eropah.
Nepi ka ayeuna teu acan aya watesan naon ari carita pondok téh, nu puguh mah
carita pondok teh nyaéta kajadian atawa sabagian tina kajadian anu dicaritakeun
ku pangarangna kalayan daria, puguh anu ditepikeunana, karasa ayana hiji
masalah, puguh tokoh atawa nu ngalakonna bari ninggalkeun kesan keur nu maca. [1]
Carita pondok condong munel sarta langsung dina tujuanana dibandingkeun karya-karya fiksi anu leuwih panjang, kawas novella (dina pengertian modern) sarta novel. Alatan singgetna, carita-carita pondok hasil ngandelkeun téknik-téknik sastra kawas inohong, plot, téma, basa sarta insight sacara leuwih lega dibandingkeun jeung fiksi anu leuwih panjang. Caritana bisa mangrupa sagala rupa jenis.
Asal-usul
Carita
pondok asalna tina anekdot, hiji kaayaan anu digambarkan
singget anu kalawan gancang anjog kana tujuanana, paralel jeung talari carita lisan anu ngahasilkeun carita-carita
kawentar kayaning Iliad sarta Odyssey karya Homer. Carita-carita eta ditepikeun dina
wangun puisi anu mibanda wirahma, kalayan wirahma anu mibanda fungsi minangka
pakakas pikeun nulungan jalma pikeun nginget caritana. Bagian-bagian singget
tina ieu carita teh, dipuseurkeun kana naratif-naratif individu anu bisa
ditepikeun dina hiji kasempetan pondok. Sakabéh caritana kakara katémbong
saupama sakabéh bagean caritana geus ditepikeun.
Kalawan mecenghulna novel anu realistis, carita pondok mekar minangka hiji miniatur, contona dina carita-carita karya E.T.A. Hoffmann sarta Anton Chekhov.
Kalawan mecenghulna novel anu realistis, carita pondok mekar minangka hiji miniatur, contona dina carita-carita karya E.T.A. Hoffmann sarta Anton Chekhov.
Fabel, anu umumna mangrupa carita rahayat kalawan talatah-talatah moral di jerona, cenah dianggap ku sajarahwan Yunani Herodotus minangka hasil timuan saurang budak Yunani anu ngaranna Aesop dina abad ka-6 SM (sanajan aya carita-carita séjén anu asalna ti bangsa-bangsa séjén anu dianggap asalna ti Aesop). Fabel-fabel kuna ieu kiwari dipikawanoh minangka Fabel Aesop. Tapi aya ogé anu mikeun definisi séjén patali jeung istilah fabel. Fabel, dina hasanah Sastra Indonésia remen ogé, diartikeun minangka carita ngeunaan sato. Carita fabel anu populer contona Carita Si Peucang, jeung sajabana.
Saterusna,
jenis carita mekar ngawengku sage, mite, sarta legenda. Sage mangrupa carita
kapahlawanan. Contona Joko Dolog. Mite leuwih menyaran dina carita anu patali
jeung kapercayaan balaréa satempat ngeunaan hiji hal. Contona Nyi Roro Kidul.
Sedengkeun legenda ngandung harti minangka hiji carita ngeunaan asal usul
lumangsungna hiji tempat. Contona Banyuwangi.
Wangun kuna
séjénna tina carita pondok, nyaéta anekdot, populer dina mangsa Kakaisaran Romawi. Anekdot boga fungsi kawas paumpamaan, hiji carita realistis anu singget, anu ngawengku
hiji talatah atawa tujuan. Réa tina anekdot Romawi anu aya keneh kiwari
dikumpulkeun dina Gesta Romanorum dina abad ke-13 atawa 14. Anekdot tetep populer di Éropa nepi ka abad ke-18, sedengkeun surat-surat anekdot eusina fiksi karya
Sir Roger de Coverley dipedar.
Di Éropa,
talari nyaritakeun lisan mimiti ngembang jadi carita-carita nu ditulis dina
munggaran abad ka-14, utamana pisan mah kalawan medalna karya Geoffrey Chaucer Canterbury Tales sarta karya Giovanni Boccaccio Decameron. Kadua buku ieu disusun tina carita-carita pondok anu
misah (ti anekdot lucu tepi ka fiksi sastra anu dikarang kalawan hade), anu
ditempatkeun di jero carita naratif anu leuwih badag (hiji carita carangka), sanajan pakakas carita carangka
henteu diadopsi ku kabéh nu nulis. Dina ahir abad ka-16, sawaréh tina carita-carita pondok
anu pangpopulerna di Éropa nyaéta "novella" poek anu tragis karya Matteo Bandello (hususna dina tarjamahan
Perancisna). Dina mangsa Renaisan, istilah novella dipaké pikeun ngarujuk dina
carita-carita pondok.
Dina
panengah abad
ka-17 di Perancis lumangsung kamekaran novel pondok
anu diperhalus, "nouvelle", ku pengarang-pengarang kawas Madame de Lafayette. Dina 1690-an, dongeng-dongeng tradisional mimiti dipedar (salah
sahiji ti kumpulan anu pangkawentarna nyaéta karya Charles Perrault). Mecenghulna tarjamahan modern
kahiji Sarébu
Hiji Peuting karya Antoine Galland (ti 1704; tarjamahan séjénna
mecenghul dina 1710–12) ngabalukarkeun pangaruh anu hébat kana carita-carita
pondok Éropa karya Voltaire, Diderot sarta lian-liana dina abad ka-18.
Carita-carita pondok moderen
Carita-carita
pondok modern mecenghul minangka genrena sorangan dina mimiti abad ks-19. Conto-conto munggaran tina kumpulan carita pondok
kaasup Dongeng-dongeng Grimm Duduluran (1824–1826), Evenings on a Farm Near
Dikanka (1831-1832)
karya Nikolai Gogol, Tales of the Grotesque and Arabesque (1836),
karya Edgar
Allan Poe sarta Twice
Told Tales (1842) karya Nathaniel Hawthorne. Dina ahir abad ka-19, kamekaran
majalah sarta jurnal ngababarkeun paménta pasar anu kuat kana fiksi pondok anu
panjangna antara 3.000 nepi ka 15.000 kecap. Di antara carita-carita pondok
kawentar anu mecenghul dina période ieu téh "Kamar No. 6" karya Anton Chekhov.
Dina
panengah kahiji abad
ka-20, sajumlah
majalah kasohor, kawas The Atlantic Monthly, Scribner's, sarta The Saturday Evening Post, kabéhanana medar carita pondok
dina saban terbitanana. Paménta kana carita-carita pondok anu mutuan kacida
gedena, sarta bayaran pikeun carita-carita éta kacida luhurna, ku kituna F. Scott Fitzgerald deudeuieun nulis carita pondok
pikeun ngalunasan sagala rupa hutangna.
Paménta kana
carita-carita pondok ku majalah ngahontal penclutna dina panengah abad ka-20,
nalika dina majalah 1952 Life medar carita pondok panjang Ernest Hemingway anu
panjang (atawa novella) Lalaki Kolot sarta Laut. Terbitan anu ngamuat carita ieu
payu 5.300.000 eksemplar ngan dina dua poé.
Saprak éta,
jumlah majalah komérsial anu medar carita-carita pondok geus ngurangan, sanajan
sawatara majalah kawentar kawas The New Yorker terus ngamuatna. Majalah sastra ogé mere tempat keur carita-carita pondok. Sajaba ti
éta, carita-carita pondok kadieunakeun geus manggihan ambekan anyar ngaliwatan
penerbitan online. Carita pondok bisa kapanggih dina majalah online, dina
kumpulan-kumpulan anu diorganisir nurutkeun pengarangnya atawa témana, sarta
dina blog.
Ciri-ciri Carita Pondok
- Jumlah kecapna tara leuwih ti 10000 kecap,
- Upama diukur ku waktu macana, antara 10 nepi ka 20 menit,
- Kajadian anu dicaritakeun biasana ngan ukur hiji kajadian,
- Palaku nu aya dina carita pondok teu loba, ukur hiji atawa dua urang.
- Caritana kurang kompleks upama dibandingkeun jeung novel
- Miboga hiji plot, setting tunggal, tur ngawengku jangka waktu anu singget.
Unsur-unsur Carita Pondok
Dina
wangun-wangun fiksi anu leuwih panjang, caritana condong ngamuat unsur-unsur
inti nu tangtu tina struktur dramatis: eksposisi (panganteur setting,
kaayaan sarta inohong utamana), komplikasi (kajadian di jero carita anu
ngawanohkeun konflik sarta inohong utama); komplikasi (kajadian di jero carita
anu ngawanohkeun konflik); aksi anu ningkat, krisis (waktu anu nangtukeun
pikeun si inohong utama sarta komitmen maranéhanana kana hiji léngkah); klimaks
(titik minat pangluhurna dina harti konflik sarta titik carita anu ngandung
aksi pangréana atawa pangpentingna); pungkasan (bagian carita di mana konflik
direngsekeun); sarta moralna.
Alatan
pondok, carita-carita pondok bisa ngamuat pola ieu atawa bisa oge henteu.
Contona, carita-carita pondok modern ngan sakali-kali ngandung eksposisi. Anu
leuwih umum nyaéta mimiti anu dumadakan, jeung carita anu dimimitian di tengah
aksi. Kawas dina carita-carita anu leuwih panjang, plot ti carita pondok ogé
ngandung klimaks, atawa titik balik. Tapi sok sanajan kitu, ahir tina karéréaan
carita pondok biasana dumadakan sarta kabuka sarta bisa ngandung (atawa bisa
ogé henteu) talatah moral atawa palajaran praktis.
Kawas réa
wangun seni naon wae oge, ciri has tina hiji
carita pondok beda-beda nurutkeun pangarangna.
Unsur Intrinsik
unsur
intrinsik nyaeta unsur nu ngabangun karya eta sorangan. unsur-unsur intrinsik
carpon nyaeta:
- Tema nyaeta ide pokok hiji carita, nu diyakini jeung dijadikeun sumber carita.
- Latar(setting) nyaeta tempat, waktu, suasana nu aya dina carita.Hiji carita kudu jelas dimana tempatna, iraha kajadianna jeung suasana keur carita.
- Galur(Plot) nyaeta susunan kajadian nu ngabentuk hiji carita
Galur dibagi
jadi 3 nyaeta:
- Galur maju nyaeta rangkaian kajadian nu urutanna sesuai jeung urutan waktu kajadian atawa nu gerakna kaharep terus.
- Galur mundur nyaeta rangkaian kajadian nu susunanna teu sesuai jeung urutan waktu kejadian atawa carita nu gerakna mundur(flashback).
- Galur Campuran nyaeta campuran antara galur maju jeung mundur.
Galur boga
sababaraha tahap:
- Panganteur: bagian carita mangrupa lukisan, waktu, tempat atawa kajadian nu mangrupakeun mimitina carita.
- Penampilan masalah: bagian nu nyaritakeun masalah nu keur dihadapan ku palaku carita.
- Puncak kategangan/klimaks: masalah dina carita nu geus gawat pisan, konflikna keur memuncak.
- Kategangan nurun/antiklimaks: malasah tos bisa diatasi jeung kekhawatiran mulai leungit.
- Resolusi: masalah geus bisa di atasi atawa di bereskeun.
- Perwatakan
ngagambarkeun
watak atawa karakter tokoh nu bisa ditingali dina 3 segi nyaeta:
- Dialog tokoh
- Penjelasan tokoh
- Penggambaran fisik tokoh
- Tokoh nyaeta jalma-jalma nu dicaritakeun dina carita jeung loba nyandak peran dina carita. tokoh dibagi jadi 3 nyaeta:
- Protagonis:tokoh utama
- Antagonis: tokoh penentang atawa lawanna tokoh utama
- Tritagonis:Penengah dina tokoh utama jeung tokoh lawan
- Amanat nyaeta pesan atawa nasehat nu rek disampaikeun pangarang lewat carita.
Unsur Ekstrinsik
unsur
ekstrinsik nyaeta unsur-unsur nu aya diluar karya sastra, tapi sacara teu
langsung ngapengaruhan bangunan atawa sistem organisme karya sastra.
unsur-unsurna nyaeta:
- Nilai-nilai dina carita(agama,budaya,politik,ekonomi)
- latar belakang kahirupan pangarang
- situasi sosial keur carita diciptakeun
Ukuran
Netepkeun
naon anu misahkeun carita pondok ti format fiksi séjénna anu leuwih panjang
nyaéta hiji hal anu problematis. Hiji definisi klasik tina carita pondok nyaeta
yén manéhna kudu bisa dibaca dina waktu sakali diuk (hal ieu utamana pisan
diajukeun dina esai Edgar Allan Poe "The Philosophy of Composition" dina 1846). Definisi-definisi
séjénna nyebutkeun wates panjang fiksi tina jumlah kecap-kecapna, nyaéta 7.500
kecap. Dina pamakéan kontemporer, istilah carita pondok umumna ngarujuk kana
karya fiksi anu panjangna henteu leuwih ti 20.000 kecap sarta henteu kurang ti
1.000 kecap.
Carita anu
pondokna kurang ti 1.000 kecap kagolong kana genre fiksi kilat (flash fiction). Fiksi anu ngaleuwihan wates
maksimum parameter carita pondok digolongkeun kana novelette, novella, atawa novel.
Genre
Carita
pondok umumna nyaéta hiji wangun karangan fiksi, sarta anu pangréana dipedar
nyaéta fiksi kawas fiksi ilmiah, fiksi horor, fiksi detektif, jrrd. Carita pondok kiwari ogé ngawengku wangun nonfiksi kawas catetan lalampahan, prosa liris sarta varian-varian pasca modern sarta non-fiksi kawas fikto-kritis
atawa jurnalisme anyar.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar